Perjantaina 28.1.2011 – Tiedon laatu – Quality of The Information
Perjantaina 28.1.2011 klo 8:30 – 11:30 – Tiedon laatu – Information QualityPaikka: IBM:n auditorio, Laajalahdentie 23, Helsinki (IBM:n vieraspysäköinti Tietokujan kautta)
Ohjelma
8:30 – Kahvit+aamiainen
9:00 – Tervetuloa! – TDWI Finland ja IBM, alkusanat
9:30 – Tiedon laatu, alustus + esitys (n. 50 min): Dario Bezzina, Ohjattu teemakeskustelu
11:30 – Tilaisuus päättyy
Esityksen pitää Dario Bezzina, Affecto Sweden, ”Data Quality Evangelist”, Data Quality Solution Architect and Business Development Manager
Ilmoittautumiset sähköpostilla: tdwif@hennax.fi. Mikäli et vielä ole yhdistyksen jäsen, mutta haluat liittyä ja samalla ilmoittautua tilaisuuteen: tdwif@hennax.fi
Alkulämmittelynä aiheeseen,
osallistuttehan kommentein Linkedin keskusteluun aiheesta sekä tällä sivustolla:
Is MDM the answer to bad data quality?
Do we really need a business case for data quality?
Mitä “tiedon laatu” tarkoitaa tänä päivänä? Mitä asioita ja kysymyksiä tähän mielessänne yhdistyy? Olemmeko tiedon laatuasioissa jo pitkällä? Data-Informaatio-toimenpide, tekniikka vs. ihminen, asenteet – Missä tänään ovat tiedon laadun haastavimmat paikat?
Avaan tämän keskustelun kuin alkulämmittelynä aiheeseen, joka ei ole uusi, mutta joka on mielestäni jatkuvasti yhtä ajankohtainen.
Liittyy sekä tekniikkaan, softaan ja liiketoiminnan prosesseihin, ja johtamiseen, päätöksentekoon. – Koskettaa siis meitä kaikkia, olemme me sitten “nörttejä” tai “liidereitä” tai molempia yhtä aikaa.
Meillä on tarkoitus pitää jäsentilaisuus yhteisesti asiaa pohtien ja asiantuntijaesityksen virittämänä ja syventämänä.
Tervetuloa!
Petri Hakanen, puheenjohtaja
Hyvä tilaisuus. Herätti oikein hyvää keskusteluakin.
Alustus (pdf)
Tässä joitain poimintojani, havaintoja, esityksestä ja keskusteluista:
– Tieto -> Luotettavuus -> Luotettava
– Seminaariyleisö: a) Data Quality on tärkeä b) vain muutamalla on ”ohjelma” ja prosessit sitä varten
– Data Quality – asiana ei ymmärretä samalla tavalla – monia erilaisia tulkintoja
– Samassakin organisaatiossa osa henkilöistä voi olla tiedon laatu –asiaan hyvinkin ”kypsiä”, kun taas toiset vasta ”arvailevat”
– Tiedon laatua (”ongelmia”?) pitää mitata, jotta voisi tehdä oikeita päätöksiä parantavista toimenpiteistä
– Tiedon laadun ”vastuusta” ei ole yhteistä mielipidettä – Kenelle se kuuluu?
– Organisaatiot käyttävät paljon resursseja tukeakseen rikkinäisiä prosesseja
– Asenne: Jos liiketoiminnalla on kiire edetä asiassaan, mutta tarkkaa vaadittua lisätietoa puuttuu kirjaamisvaiheessa, me sallimme ja poistamme helposti validointisääntöjä, jotta liiketoiminnalle ei tulisi kirjaamisessa viivettä. -> Systeemiin sallitaan huonoa dataa, joka aiheuttaa harmia myöhemmin
– On myös toimialoja, joissa on määrättyjä vaatimuksia tiedon laadulle kuten esimerkiksi vakuutusala (vastuut, prosessit, mittaaminen)
– Kypsyys asiaan on kasvussa. Tutkimusten mukaan monet ovat jo alkaneet mitata tiedon laatuun liittyviä asioita, ja tiedostavat tarpeen parantaa laatua
– Case: Organisaatiot voivat myös luovuttaa tietoja toiselle organisaatiolle (kumppanille) tiedon laadun parantamiseksi. – Asiakas oli pakko rekisteröidä sekä operaattorille että omaan järjestelmään, asiakaspalvelutilanteessa. -> Otettiin operaattorilta takaisin omaan asiakaskuntaan liittyvä vertailudata, omaan tietovarastoon.
– ”Data Governance” on tärkeä ja samalla monimutkainen asia. Lopulta se tulee joka tapauksessa pystyttää (politiikat, vastuut, prosessit)